tiistai 10. marraskuuta 2015

Route 66: Memphis ja Graceland

Memphis ei ole route 66 reitin varrella, mutta päätimme siellä kuitenkin käydä, kun "samalla suunnalla" ajelimme. Tie Memphisiin lähti St. Lousista ja matka oli noin 300 mailia ja sitä ajoi 4 h. Aika puuduttava pätkä, kieltämättä.

Matkalla näimme kuivia peltoja ja niiden isoja kastelulaitteita. Ensiksi luulimme savupilveä metsäpaloksi, mutta lähemmäksi ajettuamme huomasimme siellä huristelevan vain traktorin. Maa näytti todella kuivalta.

Memphisissä kävimme Gracelandissa, siis Elviksen kotona. Saavuimme paikalle arki-iltapäivänä ja olimme valmistautuneet Gracelandissa ruuhkaan, jota onneksi ei ollut. Toki paikalla oli muitakin, mutta jonoilta vältyimme ja lippujen osto ja kierrokset sujuivat sutjakasti. Kierroksia on myynnissä eri hintaisia, mutta halusimme tsekata joka kolkan eli valitsimme platinum tourin.

Gracelandissa saimme kulkea melko vapaasti ja omaan tahtiimme. Oppaanamme toimi tabletti ja kuulokkeet, jossa pyöri juttua huoneista ja Elviksen elämästä. Yläkertaan Elviksellä ei ollut tapana päästää vieraita eli nytkään kierroksella sinne ei päästy.

Huoneet olivat hienoja ja melkoisen täsmäsisustettuja. Kuulokkeista kuului välillä hyvinkin laajasti juttua ja hauskinta oli, että välillä sai oman kiinnostuksen mukaan painella lisätietokohtia näytöltä. Välillä kuulokkeista kuului Elviksen puhetta ja laulua.. eli jäi hyvinkin fiilis, että ihan kuin Elvis olisi kulkenut kierroksen meidän kanssamme. :D

Esillä oli laajasti myös kulta-, platina-, timanttilevyjä ja Elviksen asusteita. Täytyy myöntää, että kokoelmat tekivät todella vaikutuksen laajuudellaan.

Gracelandin pääsisäänkäynti

Kierrokseemme kuului myös automuseovierailu, jossa oli esillä Elviksen autoja.

Autot olivat toinen toistaan edustavampia. Harmiksi Elviksen pinkki Cadillac oli juuri käyntimme aikana lainassa Lontoossa.

Kierroksella pääsimme myös käymään Elviksen lentokoneissa, joita oli pihassa kaksin kappalein. Kultaiset vyösoljet ja lentokoneessa ollut kokonainen makuuhuone olivat aika päheet. Kyllä niissä on varmasti kelvannut lennellä.

Gracelandissa on monta turistimyymälää ja diner-tyylinen ravintola. Ravintolaa emme testanneet, mutta kaupasta mukaan tarttui vaaleanpunainen Elviksen automagneetti, kortteja ja t-paita.

Aikaa kierroksella meillä kului yli kolme tuntia.. olisi voinut mennä enemmänkin, mutta Graceland oli jo menossa kiinni ja taisimme mekin olla aika väsyneitä. Paikka on joka tapauksessa todella laaja ja mielenkiintoinen. Ehdottomasti suosittelen laajaa kierrosta, kun kerran sinne saakka tulee lähdettyä.

Samana päivänä takaisin route 66:lle ajelu olisi ollut liikaa eli yövyimme ihan Memphisin keskustassa. Päädyimme keskustaan, kun luimme miten 1 km keskustan ulkopuolella motellin pihassa oli poltettu jonkun auto.. ja muutenkin seuduista oli epämääräisiä kommentteja. Memphisin keskustassakin heräsin useamman kerran yöllä siihen miten poliisien sireenit ulvoivat ympärillä. Ei harmittanut, että maksoimme hieman keskustalisää motellistamme. Keskustamotellista oli myös helppo liikkua kävellen Memphisin keskustassa, joka on yllättävän kompakti ja kotoisan tuntuinen, vaikka kaupungissa asuukin 700 000 asukasta. Memphisin väestöstä on 70 % tummaihoisia ja se näkyi katukuvassa. Memphis tunnetaan musiikistaan: blues, soul ja rock'n roll.

Illallisella poikaystäväni testasi etelävaltioiden erikoisuutta eli po'boy:ta. Muutenkin yllä olevasta ravintolasta (nimeltään Huey's, sijaitsee ihan Memphisin keskustassa) sai hyvää ruokaa ja myös palvelu oli erinomaista.

Beale street, joka oli täynnä blues- ja soul-kapakoita.

Memphisissä liikkuu ratikka, joka harmiksemme oli juuri meidän matkamme aikana remontissa ja ratikan korvasi bussi. Emme hypänneet "ratikkabussin" kyytiin, vaan tutustuimme kävellen kaupunkiin. Ehdimme tehdä ihan hyvät kierrokset sekä vielä illalla että seuraavana aamupäivänä. Vierailumme kanssa samaan aikaan Memphisissä järjestettiin baptistien isompi kokous ja näin ollen ihmisiä oli enemmän liikkeellä (vaikka sitä ei kuvista uskoisikaan). Myöskin monet kokoukseen osallistujat tunnisti siististä ja tyylikkäästä vaatetuksesta. Naiset ainakin näyttivät oikeilta leideiltä lierihattuineen.

Mississippi joki teki minuun vaikutuksen suuruudellaan. En ole tainnut ihan niin isoa jokea ennen nähdä. Huomasimme muuten joen äärellä varoituskylttejä, ettei siellä saisi oleskella iltasella. Memphisissä kannattaa todellakin harjoittaa pientä varovaisuutta..

Lähtöpäivä oli meidän reissun ainoa sadepäivä, mutta onneksi sade alkoi vasta, kun pääsimme autoon ja suuntasimme nokan kohti takaisin route 66:tta. Ei siis harmittanut olla taas ratissa. Hieno kaupunki takana ja Johnny Cashin levy soi taustalla.

Memphis jäi vahvasti muistoihimme matkamme erilaisena kaupunkina. Graceland myös on melkoisen ainutlaatuinen paikka. Kannattaa ehdottomasti poiketa.

1. Ei vitsit miten paljon olettee ehtineet nähdä ja kokea! :)

Hassu sattuma tältä päivältä. Luin tuossa aijemmin tätä blogia: http://divaaniblogit.fi/nelliinanpuutalo/2015/11/09/elviksen-kotona/ Oli Nelliina kirjoitellut myöskin vierailustaan Elviksen kotona. :)

1. Kyllä sitä kolmessa viikossa ehtii nähdä kaikenlaista. :)

Huomasin saman! Nelliinalta itseasiassa aikoinaan saimme idean koukata Memphisin kautta.

2. Okei. Varmasti oli poikkeamisen arvoinen kieppaus! :)