tiistai 1. elokuuta 2017

Kesäkuinen miniloma Maarianhaminassa

Alkukesän kiireisin kaipasimme pientä hengätystaukoa ja tämä hoitui minilomalla Maarianhaminassa. Matkustimme vaihteeksi Siljan laivoilla Turusta Maarianhaminaan ja takaisin. Välissä yövyimme yhden yön Savoy-hotellissa ihan Maarianhaminan keskustassa.

Aamu alkoi siis aikaiseen, kun ajelimme aamutuimaan Turkuun ja laiva lähti klo 8.15. Olimme varanneet aamupalabuffetin, jossa ihan ensiksi nautimme aamupalan. Meillä oli myös hytti varattuna kumpaankin suuntaan. Itse asiassa hytit hoituivat kylkiäisenä Tallink Siljan Club one bonuspisteillä, joita meille kertyi vuosi sitten ihan mukavasti häiden alkoholinoutoreissulta. Hytit oli oikein mukava pieni lisä, sai hetkeksi rauhoittua ja lepäillä. Perjantaina aamupäivällä osallistuimme laivalla karkkibingoon, mutta voitot menivät sivusuun.

Maarianhaminaan laiva saapui klo 13.35.Veimme tavarat hotellille ja saimme huoneen.

Lounaspaikka löytyi muutaman korttelin päästä Great subs & salads, joka toimi samalla periaattella kuin Subway. Iltapäivällä muutoin kiersimme hieman keskustan kauppoja ja nautimme jälkiruoaksi Ahvenanmaan pannaria Bagarstuganissa.

Iltapäivällä kävimme myös minigolfaamassa Äventyrsgolfissa. Minigolfrata oli mielenkiintoinen, tykkäsimme kovin erilaisista radoista. Illallisen nautimme hieman paremmassa ravintolassa, Indigossa. Erityiskiitos tosi maittavista alkuleivistä, jotka kuuluivat hintaan. Myös ruoka oli hyvää: lohta ja rapurisottoa.

Hotelli Savoyssa oli rauhallista, yö sujui hyvin unin. Aamupala oli Savoyssa perus hyvä. Käytimme aamupäivän keskustassa kiertelyyn. Museolaiva Pommern oli remontissa, mutta onneksi löysimme laivan kuitenkin rannalta hieman eri paikasta eli näimme laivan ulkoa. Olen itse vieraillut laivassa ..kolmesti, mutta mieheni ei ole laivaa ennen nähnyt. Tietoiskuna museolaiva Pommern on maailman ainoa nelimastoinen rahtipurjelaiva, joka säilytetty alkuperäisessä kunnossaan.

Maarianhamina on ihanan idyllinen pikku kaupunki. Miehelleni tämä oli ensimmäinen vierailu siellä, minulle se taisi olla viides, tosin viime kerrasta oli jo kymmenisen vuotta aikaa. Myös pyöräillen olen aikoinaan tutustunut Ahvenanmaahan ja niiltä reissuilta on jäänyt monta ikimuistoista muistoa.

Maarianhaminasta lähdimme kohti Suomea lauantaina klo 13.45. Olimme varanneet paikat buffetista ja Siljan buffetti oli ihan hyvä vaihtoehto, kun viime aikoina Viking Line on ollut enemmän meidän laivana. Perinteisesti kuuntelimme laivalla trubaduuria. Siljalla oli myös järjestettynä hieno tanssi- ja laulushow, jota kävimme katsomassa. Turussa olimme klo 19.15.

Olipa mukava palata pieneksi hetkeksi Ahvenanmaan lomamuistoihin. Voisin kuvitella uudelleenkin lomailevani Ahvenmaalla. Matka sinne oli helppoa ja vaivatonta järjestää ja toteuttaa. Myöskin laivamatkustus ilman yöpymistä laivalla oli mukavaa vaihtelua.