tiistai 4. huhtikuuta 2017

Tammikuinen matka Lontooseen

Palaanpa taas vanhoihin matkatunnelmiin. Minun ja mieheni vuosi alkoi pikkulomalla Lontoossa. Loma tuli niin tarpeeseen! Ostimme lentoliput "cyber monday" -alennuksesta jo marraskuun lopulla Norwegianin kautta ja saimme liput hyvään alehintaan, kun emme olleet päivien kanssa niin tarkkoja. Lähdimme matkaan loppiaisperjantaina aamulla ja kotiin palasimme seuraavan viikon tiistaina päivälennolla. Lähtiessämme matkaan Suomessa oli kovat pakkaset ja se hieman mietitytti mitä ottaa mukaan, kun Lontooseen ei niin kylmää ilmaa oltu ennustettu.

Lontoossa majoituimme Holiday Inn Regent's Park -hotellissa kolme yötä ja viimeisen yön vietimme Gatwickin lentokentällä Bloc-hotellissa. Molempia hotelleja voin suositella! Holiday Inn Regent's Park sijaitsee lyhyen kävelymatkan päässä Oxford Streetistä. Huone oli hieman viileä, mutta pyynnöstä saimme sinne lisäpatterin. Bloc-hotelli sijaitsee Gatwickin lentokentän sisällä ja huoneessamme ei ollut ollenkaan ikkunaa. Huone oli pieni, mutta ihanan rauhallinen ja nukuin siellä hyvin.

Lontoossa oli menossa alennusmyynnit ja alennuksia oli ihan hyvin joka puolella. Jonkin verran siis kiertelimme kaupoissa ja teimme pieniä löytöjäkin mm. itselleni löysin Desigualin neuletakin -50%. Primarkissa toki tuli käytyä.. kuten myös vastapainona Harrodsilla. Uniqlo ja Disney Store ovat myös minun vakiomestoja, joissa yleensä vierailen.

Kävimme myös Covent Gardenilla, joka on yksi lempipaikoistani Lontoossa. Sinne voisin unohtua seurailemaan katutaiteilijoita ja musiikkiesityksiä pidemmäksikin aikaa.

Lisäksi tsekkasimme National Galleryn, Tower of Londonin ja London Zoon. Nämä kaikki olivat paikkoja joissa emme olleet aiemmin vierailleet. National Galleryyn on ilmainen sisäänpääsy ja kiersimme lähinnä opaskirjamme suosittelemat taulut läpi. Tower of Londonissa kiinnostuksen kohteenamme olivat erityisesti kruununjalokivet.

London Zoo -päiväksi meillä valikoitui sadepäivä eli saimme lähes koko eläintarhan vain itsellemme, koska muita vierailijoita ei juurikaan ollut. Alue on aika iso eli sinne kannattaa varata kunnolla aikaa. Eläintarhaan kävelimme The Regent's Parkin lävitse, joka myös oli minulle uusi tuttavuus. Puisto on valtava ja voin vain kuvitella miten upea paikka se on kesällä.

Pois lähtiessämme Lontoossa oli lakko ja metrot eivät kulkeneet. Onneksi pääsimme ihan hyvin lentokentälle bussilla ja junalla. Muutamia kertoja kuljimme Lontoossa metrolla ja hämmästelimme miten hyvin maksut onnistuivat ilman erillisiä kortteja, sillä maksaa voi suoraan automaattiin myös debit-kortilla, jossa on lähimaksu. Ehdottomasti suosittelen kokeilemaan - ihan huippu kätevää!

Reissussa tuli käveltyä tosi paljon. Tammikuisen Lontoon ilma oli plussalla, mutta hieman sateinen ja pilvinen, niin kuin kuvista voi aistia. Oli kuitenkin kiva kulkea tennareissa, vaikkakin vilukissana villakangastakin puinkin päivittäin päille. Kokonaisuudessan loma tuntui lomalta. Kävimme aamupalalla Pret A Mangerissa ja ihastuin lehtikaalisipseihin. Viimeisenä aamuna söimme aamupalaksi sushia. Päivällä oli kiva poiketa teelle. Onnistuimme löytämään kivoja ravintoloita. Voin erityisesti suositella ainakin Honest Burgers ravintolaa - erittäin maukas burgeri. Lontoossa kannattaa myös pitää silmät auki iltaisin, sillä jotkut take-a-way tyyliset kioskit myyvät päivän ruokia alennuksella silloin. Me osuimme illalla oikeaan aikaan paikalle eli saimme ihan hyvään diiliin kolme sushiboxia mukaan. Omnom.

Lontoo on minun - ja meidän - yksi lempikaupungeista. Nykyään kun asumme pienessä kaupungissa toteamme, että meidän pitää välillä päästä jonnekin isompaan, jotta jaksamme olla taas täällä. Hierojani on sitä mieltä, että aina pitäisi olla joku uusi matka varattuna, kun tulee edelliseltä. Tällä hetkellä meillä on hyvä tilanne, sillä jopa kaksi pikkureissua on meille jo varattuna. Matkustamiseen menee rahaa, mutta koen myös, että saan siitä paljon enemmän kuin vain kotona lomailusta. Oli kiva palata taas lomatunnelmiin ja muistella aikaamme Lontoossa. Se on kaupunki, johon voisin matkustaa koska vain uudelleen!