lauantai 2. toukokuuta 2015

Lontoo, loma suurkaupungissa

Noni, palataan matkajuttuihin. Matkamme ensimmäisistä päivistä voi lukea täältä: Bexhill-on-Sea, matka muistoihin

Sunnuntaina 19.4.2015 jätimme Bexhillin taaksemme ja huristelimme junalla Lontooseen. Matkalla näimme lampaita.. paljon! Matka kesti reilun pari tuntia yhden vaihdon kanssa.

Lammaspeltoja.
Näkymä hotellilta, ei tosin meidän huoneesta vaan ihan käytävältä.

Saavuimme Westminsterin asemalle, josta oli lyhyt kävelymatka Park Plaza Westminster Bridge hotelliimme.

Lontoossa viivyimme sunnuntaista perjantaihin eli aikaa oli ihan hyvin kierrellä ja tutustua. Yritimme välttää pelkkiä nähtävyyspäiviä, vaan joka päivä katsella sekä nähtävyyksiä että kierrellä kaupoissa tai tehdä muuta.

Sunnuntaina kävimme Piccadilly Circuksen ja Nelson's Columnsin luona ensimmäisen kerran (näiden ohi kävelimme lähes kaikkina muinakin päivinä).

Piccadilly Circus
Nämä Nelson's Columnsin leijonat ovat jääneet mieleeni myös kielikurssilta.
Maanantaina kävimme London Eyessä sekä ensimmäisen kerran Oxford Streetillä (sielläkin tuli pyörittyä useampana päivänä).

Niin kauniit puut <3
London Eye
Pret A Mangerista nappasimme muutamana päivänä välipalaa. Hyvä paikka nimenomaan nopeaan syömiseen. Näitä Prettejä on Lontoon keskustassa melkein näköetäisyydessä paikassa kuin paikassa.
Tiistaina kävimme Natural History Museumissa, Harrodsilla ja Hyde parkissa.

Natural History Museum. Dinosaurusjutut syynäsimme tarkimmiten.
Natural History Museum - todella kaunis vanha rakennus!
Rakastun aina kaikkiin kauniisiin kukkiin. :)
Harrods on niin ihanan överi.
Harrods. Teimme ostoksia lähinnä lahjaosastolla.
Ladureen Macaronsit <3
Hyde Park, jossa vietimme kaunista aurinkoista piknikkiä.
Ihanaa, kun keskellä kaupunkia mahtuu tällainen keidas.
Keskiviikkona kävimme British Museumissa ja Covent Gardenilla.

British Museum, jossa tutustuimme mm. Egyptijuttuihin.
Covent Gardenilla näimme taidokkaan musiikkiesityksen sekä taikurin, joka vei meitä ihan kymmenen nolla heittelemällä naruja, jotka yhdistyivät ja katkeilivat ja lopulta niistä tuli yhtä. Ihana hengailupaikka!
Torstaina vierailimme Buckinghamin palatsilla, Tower Bridgellä sekä tutustuimme Cityn kaupunginosaan.

Buckinghamin palatsi.. Siellä oli tosi paljon muitakin.
Rauhaisa puisto palatsin "etupihalla".
Tower Bridge, jossa vihdoin pääsin käymään (aikoinaan kielikurssilla vain ajelimme sen läpi).
Cityn tunnistaa pilvenpiirtäjistä.. sekä vastaantulevista pankkiireista.
Lounaalla pukumiespaikassa, jonne löysimme pukumiesten perässä. :D Samalla saimme tietää, että oli Pyhän Yrjön päivä.
Hotellimme sijaitse London Eyen lähellä.
Perjantaina kiertelimme Thamesin rannalla sekä kävimme tsekkaamassa Westminster Abbeyn ulkoa.

Nam! Hyvää italialaista.
Big Ben
Westminster Abbey
Paljolti lähdimme aamulla ja takaisin tulimme illalla 10-12 tunnin kuluttua. Kävelimme todella paljon, vaikka myös käytimme muutamia kertoja metroja (Oyster card oli tosi käteävä!). Hotellissamme oli uima-allas ja sauna ja niissä kävimme iltaisin rentoutumassa. Aamupalaa huoneemme hintaan ei kuulunut. Yleisimmin nautimme aamupalan illalla ostetuista eväistä. Minä ainakin nautin aamupalasta sängyssä! Poikaystäväni taisi nauttia enemmän huoneemme telkkarimahdollisuudesta, varsinkin kun sieltä pyöri snookeria. ;)

Aamupalakattaus: wrappeja, tucceja, hedelmiä, mehua ja teetä.
Illalla rentoutumista viinilasien äärellä.
Tein ihan kivoja ostoksia mm. vähän vaatteita, kynsilakkoja, muutaman kirjan, kortteja, tarroja jne. Säät suosivat eikä viikon aikana kertaakaan satanut. Myöskään hirmuista hellettä ei ollut. Aurinko paistoi, mutta pitkähihainen oli silti ihan jees pitää päällä. Onneksi Lontoossa ei myöskään käynyt sellaista viimaa kuin Bexhillissä.

Söimme vaihtelevasti pikaruokaa ja ravintolaruokaa, vaikka jonkin verran myös take-away ruokia. Pubissa kävimme myös, toki!

Suomeen lensimme perjantaina 24.4.2015. Hauska sattuma, kun olimme kotona lähes samaan aikaan, kun viikkoa aikaisemmin heräsimme matkaa varten.. Siis klo.2.30.

Kokonaisuutena oli tosi kiva matka! Tällä kertaa emme yrittäneet nähdä ihan koko Lontoota vaan jätimme kohteita myös ensi matkalla... sillä on varma, että vielä palaamme. Ainakin minusta Lontoo on yksi Euroopan ihanimmista kaupungeista. <3

ps. Matkalta kuvia kertyi reillut 1200 eli tässä vain murto-osa. Saa toki kysyä ja kerron mielelläni lisää matkasta. :)